سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بچه مشد

سلام !
همو طور که مدونن امروز شهادت امام رضایه . خوب ما هم گفتم به جای ای که فقط بیم تسلیت بگم جواب یه سوالی ر این جه بدم . یا همو شبهه ی شما .
ای مطلبه از روی کتاب سیمای پیشوایان در آیینه ی تاریخ از مهدی پیشوایی نوشتم . خوب چون درم از رو کتاب مینویسم خدایی حالش نیست که به مشدی ترجمه کنم . پس همو متن کتاب ر این جه برتان مینویسم .

دلایل امام برای پذیرفتن ولایت عهدی:
1-
هنگامی که امام رضا ولیعهدی مامون را پذیرفت که دید اگر امتناع ورزد نه تنها جان خویش را به رایگان از دست میدهد بلکه علویان و دوستداران حضرت نیز همگی در معرض خطر واقع می شوند . امام بر خود لازم میدانست جان خویش و شیعیان و هوا خواهان را از گزندها برهاند زیرا امت اسلامی به وجود آنان و آگاهی بخشیدنشان نیاز بسیار داشت . اینان بایستی باقی می ماندند تا برای مردم چراغ راه و رهبر ومقتدا در حل مشکلات و هجوم شبهه ها باشند .
2-نیل به مقام ولایتعهدی یک اعتراف ضمنی از سوی عباسیان به شمار  میرفت دائر بر این مطلب که علویان نیز در حکومت سهم شایسته ای دارند .
3-از دلائل قبول ولیعهدی از سوی امام آن بود که مردم خاندان پیامبر را در صحنه ی سیاست حاضر بیابند و به دست فراموشیشان نسپارند و نیز گمان نکنند که آنان همان گونه که شایع شده بود فقط علما و فقهایی هستند که در عمل هرگز به کار ملت نمی آیند . شاید امام نیز در پاسخی که به سوال ابن عرفه داد نظر به همین مطلب باشد . ابن عرفه از حضرت پرسید : ای فرزند رسول خدا ! به چه انگیزه ای وارد ماجرای ولی عهدی شدی ؟ امام پاسخ داد:به همان انگیزه ای که جدم علی را وادار به ورود در شورا نمود .(قابل توجه اونایی که مگن ما ر به سیاست چه کار . یا مگن اخه بچه تو که هنوز دهنت بوی شیر مده به ای کارا چه کار دری؟)
4- امام در ایام ولی عهدی خویش چهره ی واقعی مامون را به همه شناساند و با افشا ساختن نیت و هدف های وی در کارهایی که انجام میداد هر گونه شبهه و تردیدی را از ذهن مردم زدود .

 


ارسال شده در توسط بچه مشد